Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

ΔΠΜΣ στη Γνωσιακή Επιστήμη

ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΛΕΞΕΩΝ

Τεχνητά νευρωνικά δίκτυα μαθαίνουν να απεικονίζουν αλληλουχίες γραμμάτων σε αλληλουχίες φθόγγων, προσομοιώνοντας την ανάπτυξη της αναγνώρισης λέξεων. Στις μελέτες μας εξετάζουμε συνδετιστικές αρχιτεκτονικές και τις συγκρίνουμε με εναλλακτικές προσεγγίσεις υπολογιστικών μοντέλων «διπλής διαδρομής». Τα δεδομένα αξιολόγησης των μοντέλων προέρχονται από συμπεριφορικές μελέτες αναγνώρισης και ανάγνωσης λέξεων, στα οποία εκτιμούμε τις επιδράσεις διαφορετικών παραμέτρων στο χρόνο και την ακρίβεια της απόκρισης. Οι τιμές των παραμέτρων υπολογίζονται από μεγάλα σώματα κειμένων με τεχνικές μηχανικής επεξεργασίας κειμένου.

Νευροαπεικόνιση: Οι τρέχουσες θεωρίες για την αναγνώριση λέξεων υποθέτουν την ύπαρξη διακριτών λειτουργικών μονάδων της νόησης, με συγκεκριμένες εισροές, εκροές και αλληλεπιδράσεις. Πρόσφατα έχει επιχειρηθεί η αντιστοίχιση των μονάδων αυτών σε περιοχές του εγκεφάλου, αναζητώντας έτσι τη «λειτουργική αρχιτεκτονική» του «αναγνωστικού δικτύου». Επειδή οι διαφορετικές μονάδες επηρεάζονται θεωρητικά από διαφορετικές ιδιότητες των λέξεων, μπορούμε να επιχειρήσουμε να εντοπίσουμε τις μοναδες αυτές αναζητώντας τις περιοχές του εγκεφάλου που ανταποκρίνονται στις ιδιότητες αυτές. Για το σκοπό αυτό, στις μελέτες μας παρουσιάζουμε γραπτές λέξεις και ψευδολέξεις και αναλύουμε την επιλεκτική ανταπόκριση των περιοχών του εγκεφάλου στις κρίσιμες ιδιότητες των θεωριών.

Άρρητη ορθογραφική μάθηση: Η εξοικείωση με τις γραπτές λέξεις είναι απαραίτητη για την ευχερή αναγνώρισή τους και την ορθογραφημένη γραφή τους. Πώς όμως αποθηκεύονται και ενισχύονται οι αναπαραστάσεις των λέξεων στο ορθογραφικό νοητικό λεξικό; Στις μελέτες μας εξετάζουμε το ενδεχόμενο της άρρητης μάθησης, εφαρμόζοντας μια διαδικασία μάθησης μέσω άσχετου έργου. Για παράδειγμα, οι συμμετέχοντες εκτίθενται σε μια ταχεία ροή οπτικών ερεθισμάτων με στόχο να εντοπίζουν πότε εμφανίζεται κάτι κόκκινο. Κάποια από τα ερεθίσματα είναι λέξεις, και κάποιες από αυτές είναι κόκκινες, οπότε αποτελούν στόχους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη πιθανότητα αναγνώρισής τους. Σκοπός μας είναι να διερευνήσουμε τις δυνατότητες και τα όρια της άρρητης ορθογραφικής μάθησης, μέσω «παιχνιδιών», για την υποστήριξη της αναγνωστικής και ορθογραφικής ανάπτυξης.